Friday, May 17, 2013

Lelaki

Assalamau'alaikum..

Syuuh! Syuuhh! Blah blah jin hantu sume. tuan rumah dah datang!!!

Lama sangat aku tak menulis di blog ni. Biasalah, sibuk. Pegang taklifan PINTAR, pastu masuk klinik lagi. Berurat lengan. Dah jadi dokter sekarang. Tiap-tiap hari ada patient, penat.

Hidup, mesti ada corak. Dan acuan yang pertama tiap manusia dapat, daripada mak ayah dia. Kalau jeli, letak dalam bekas bintang, jadilah bentuk bintang. Rasulullah pun sebut bayi dilahirkan fitrah (suci), mak ayah dia lah yang akan bagi bentuk pada bayi tersebut. Kita kenal sultan Muhammad Al-Fath, dari kecik emak dia dah pesan, "Besaq2 nati hang pi takluk Kostantinopal na.." Besar2 Sultan Muhammad ni pun pi takluk lah. Kita kenal Mustafa Kamal Ataturk sebagai orang yang runtuhkan khilafah. Dari kecik lagi penjaga dia dah pesan, "Enta kena jadi orang hebat, orang paling besar dalam Turki, kena mula dengan berkhidmat untuk Sultan. Untuk jadi orang paling besar, enta kena jatuhkan Sultan, sebab Sultan paling besar dalam Turki. Kesultanan Uthmaniyyah dah tak relevan, sumpah ammu cakap!"

Begitulah manusia dibentuk.

Aku ingat lagi, ada seorang sahabat pernah tanya. "Kenapa kau suka sangat sejarah?" Jawapan aku.

Sebab dalam sejarah aku jumpa pedoman hidup. Sejarah lah panduan aku untuk hidup bersikap, selepas Quran dan Sunnah yang 'kasar' sumber dia. Dari sejarah aku dapat tahu, orang yang suka cari ilmu akan mulia dengan sendirinya. Orang yang sabar akan dapat nikmat yang lebih nikmat. bla bla bla..

Tapi, tak semua benda mampu aku ekstrak daripada sejarah. Dan sekarang aku berhadapan dalam masalah yang aku takde sumber rujukan. Dem! haha.


**************


Pernah tanya umi, "Umi, gano eri nak mula bla bla bla bla..?" 

Dengan simple umi jawab, "Umi mana tahu, selama ni anak umi semua peremuan. Orang yang datang mintak. Anak laki ni umi tak reti."

Fuh, jawapan yang betul dan memberatkan dada. Berat! Apa aku nak buat? Nak bebankan abang ipar semua dah sibuk dengan anak bini. Cerita masa aku nak kena kaji? Buku mana aku nak baca? Atau, dengan sape aku nak bincang? Kata sapa yang paling besar untuk aku ikut? Sebenarnya, jawapan "OK" tak selalu menolong. "OK" bermaksud boleh, belum tentu diberikan jalan.

Nampak tak kaitan karangan 1 dengan karangan 2? haha

Selama ni aku reti nakk berjalan sendiri tapi kali ni aku tersekat. Alhamdulillah Dia ciptakan istilah tawakal, perkataan yang paling menenangkan hati. Bila fikir-fikir, last sekali mati jugak, kubur jugak. lol. Belum tentu sempat sampai hajat.

Selalunya masalah aku akan selesai bila sembang dengan umi, tapi yang ni...

Oke puas merapu.


Gambar sebuah sunga yang sedang membeku di Bosnia Hercegovina. 
Belah kiri dan jadi ais, belah kanan masih air. 
Awak pilihlah, ingin tenggelam atau terapung?













2 comments:

Mohammad Farid Ismail said...

UBM la jawabnya.. haha..

ilham ilmiah said...

Assalamualaikum.
Penulisan yang ringkas , tapi nilai seninya tinggi - sangat abstrak .
Perkongsian yang bersifat hati.