Sunday, January 2, 2011

habis 1 episod

semalam aku baru perasan usia dah menjejak 20 tahun. takperlu baca.al-Quran lagi berpahala.

fulamak,jiwa muda takleh blah.bajet belasan lagi tuu..


rasa tua la plak umor 20 dengan prangai 16-pun-tak-layak ni. entah ape dah jadi.episod 2010 dah tamat.

- buku banyak-banyak beli tak pernah di baca, bukak pun jarang-jarang sekali.sekadar mengharapkan ilmu yang lama untuk hidup.

- selama duk dalam unit zakat bab publisiti tak pernah pun aku hapdet laman web zakat,fesbuk pun tak pernah jugak.toksah kate hapdet la,bukak pun tidak.paswod ngan username dah beratus kali tanya kat pengerusi [sebab wat alasan sama bila ditnya kenapa tak ha[det blog,kerana lupa paswod]. maafla ustaz Ain.

- duk dalam PINTAR, ntah keje ape yang dah dibuat setakat ni.ditolak-tolak kat tuan dzul ade lahh.asyik die je wat keje aku.takpernah-pernah plak aku wat keje die.

- sem ni saje aku dah ubah 3 4 kali posisi barang dalam bilik.entah ape yang tak puas hati,entah fengshui ape yang sesat kat sini.mesti tak kena.pokok matilah,ikan mampuslah,hamster meninggal,speedlight rosak,kain lap spek hilang,selipar musim sejuk tak jumpa,macam-macam. yang terbaru,ubah bilik separuh jalan,astu dah malas dan taktaw nak wat cane.ntah malam ni nak tidur kat lantai mane..

- youn hapal quran boleh bilang juzuk dah dengan jari setakat sem ni.cimok ngan koje plak stended safee ali dan kunalan dah aku tengok.kamal,time aku denga taylor swift pun dia baca quran,hanip,naim,sadis,amir sume istiqomah.Lan pun masih istiqomah.aku je menurun tahap gabai.kalo gabai tahu pun dia mengaku kalah.setakat bilangan muka surat boleh kire dengan jari bhai.takat mane lagi mundur taktaw la nak cakap.takat negara zimbabwe yang inflasi tinggi gile sampai harga air mineral dah juta-juta [aku teka je] pun maju lagi agaknya.
ustaz radhi ade tanya,kenape kamu ni khairi? entahla,aku memang takde alasan sebenarnya.tapi jumpa satu alasan. 'erk,saya memang slow siket sem 1,time sem 2 laju lah'.ntah fatwa sesat mane aku rembat!

- Allah bagi nikmat duit simpanan dalam 2 ribu dinar dah terhegeh-hegeh nak tukar kamera baru dengan lens lagi mahal.memang tak sedar diri.takat setan pun menabung untuk anak bini [kot nye lah].tapi takpela,aku takde anak bini wat ape nak menabung [sebagai alasan]

- makanan penuh kat bilik,dah berapa abad tak pernah nak habis.nasib baik ade ozi tolong makan.tapi tak baik  jugak sume benda dia nak makan,hek3.mahal boh,galaxy flutes tu,dahlaa sedapp!!

- hobi mencampak semakin menjadi-jadi.stokin ke kiri,sweater ke kanan,kopiah ke atas [dan jatuh ke bawah] lalu beradu.

- dah rosakkan spidlait abang ikhwan tak hantar lagi. maaf abang,ana demam hujung minggu ni. [alasan hampeh jugak]

- orang lain baca quran tiap hari,tertinggal dah jadi tak sedap hati.aku kadang-kadang sesedap hati je tertinggal al-Quran dalam sehari.sumpah teruk bab ni.

- akak nak kawen,pilih-pilih tarikh,sekali tak kena masa.aku dah bagi sebulan suh pilih tarikh,boleh pihak sana lambat tempah dewan sampai kena tundu minggu selepasnya.umi dah mengamuk-ngamuk cakap kat akak suh takyah kawen.aku plak tengah tensen.sekarang baru terfikir,kalau aku koling terus abang-ipar-to-be tu kan mudah,cakap apa yang aku nak.takyah tensen-tensen.ni duk lepas kat umi ngan kak memangla setuju.pompuan mana pandai bangkang ngan laki,lagi-lagi umi,yang memang hormat orang.tapi hati geram sapa boleh tolong..mengapelah aku tak bersuara,padahal aku ada hak sebab aku wali.

- pernah marahkan sorang akhwat pasal muraqib.dia marah balik bhai.kelakar ape nak main marah-marah bajet main masak-masak! bila aku tanya kawan, "kheri,ko lupa dia pompuan!!"

- dah tak ade azam tahun baru.takde langsung.tukar tahun dengan tukar hari macam benda sama je,masa je beza.

- nak stadi gi  rumah orang.padahal amar nak stadi datang umah aku.bukan sebab tak kamceng dengan amar,tapi sebab taknak tidur lebih-lebih dan duk depan leptop lebih-lebih.duk rumah orang segan siket,tidur pon tepi-tepi je.kalo tak nasib baik tepi dapur je.tapi,bila  gi rumah kamal,markah dia plak jadi rendah,gi rumah sadis,markah dia plak jadi rendah,gi rumah chalok,markh dia plak jadi rendah.entah jin ape aku bela.niat taknak lagho terpaksa gi rumah orang,tapi melaghokan orang lain plak.

-aku taktahu macamane benda ni boleh stat.paling aku nampak sejak akhir sem soifi tahun lepas.peristiwa pedih tu pedih sangat ke sampai jiwa halus aku mati.sampai dah takde nyawa takde rase.blaja pun sebab taknak fail sebab taknak balik malaysia lambat sebab taknak blaja dentist lama-lama sebab itulah hajat aku buat masa ini.

hah,cerah gelap cerah gelap.


original oren,monitor samsung yang berhabuk,sejadah buatan arab saudi,hiram,pokok buluh yang dah kuning,botol air zam zam yang masih tinggal separuh, megi dan kerepek yang berabad,sume bersketsa dalam bilik,menempati ceruk-ceruk tanpa tanzim,semua terabur,terabur. lantaklah engkau bilik,aku dah malas nak solekkan kamu.aku nak solap.



pergilah 2010,perlahanlah 2011,aku sayangkan nilai umurku...

26 comments:

Unknown said...

wei!


buat sedih ape.

aku penat gelak ade la.


kahkahkah!

Unknown said...

aku rasa kita kena kunsult abang imran.

zerius.

Unknown said...

kita tu, ko la.

hamik 3 komen aku kasi.

Akhyar said...

burtugol la ko sadis!

tepianmuara said...

geleng kepala.

'keri...keri...'



aku bayangkan ramai yang membaca turut memberi reaksi sama. haha

Ayin said...

mungkin bila kita di ambang mati,
baru rase macam xpernah hidup berpuluh tahun
sebab tengok bekal amal sikit.sedih sendiri.

Salsabila said...

sebenarnya benda itu normal. tapi sebabnya kita baru tersedar semua tu kan? Bila kita muhasabah balik diri.

Ha.

Jadi sekarang, tahun baru, walau takde azam baru, masih azam lama kan ada. tak semestinya tahun baru, azam baru, attitude baru, ape semua baru.

terkadang "naik dari yang lama" itu lebih baik dari berubah semuanya baru kannn? :)

semoga yang terbaik ye encik :)

Ha. lagi satu, jangan tunggu, tapi kejar :)

Akhyar said...

tepi2;
aku geleng kepale bace komen ko.
anip..anip..

ape mslh ko? ak pn x fhm knp ko geleng!! lawak giler.hak3..tkpelah.ko medic kot,jrg jmpe.x knl lg aku.


liyana;
setuju..heh,takut mati la plak!
trimakaseh,bgs sbnrny prasaan ni.


husca;ye tak ye jugok en.
azam tahun lama ade lagi.lupe plak letak katne..

haha.syukran kakak [sebab matang sgt] =)

ahmad alkhani said...

hehe...kwn aku sorg ni

tepianmuara said...

=)


haha. tu namanya provokasi.

Aishah Nur Hakim said...

zul nak kena marah ke?



ok, mari buat sesi perbincangan meja bulat.

zul, semua apa yang kamu rasa ni, tak ada satu pun yang salah. akak angguk dan senyum.


cumanya, masa bermurung ada limit. dan limit itu boleh jadi, seumur hidup.
eh, akak masih rasa kamu memang tak minat dentistry dan terlalu memaksa diri untuk berada di sana. kamu carilah satu jalan yang akan buat kamu rasa apa yang kamu buat itu berbaloi, dan sangat perlu untuk dibuat. tak perlu anak tirikan pelajaran macam tu sekali, cumanya, simpan dan guna perkara yang mendorong kamu tu.


faham ke?



ha lagi satu jangan lupa, kahwin bukan penyelesaian segala masalah.


ni akak cakap tak tentu hala namanya. maaf tak sempat nak panjang lebar di 'tempat lain' tu.


selamatlah zul.

akak pun tak tahu nak uruskan hidup sendiri. jadi tak boleh nak nasihat kamu.

Anonymous said...

Stuju dengan komen kedua hazen.

Akhyar said...

k.aishah;

erk,knp ad kawen lg?
xnak3.. =D

i'Allah,sya akui ap akak ckp,sya cb ambil tndkn.toyyib!

anon.;
kamu buat duluu..

Akhyar said...

budak adap;
isy3,kawan ko ni lah..

anip; owh,bgitu ye. =)

Anonymous said...

Saya anin di atas. Apasal aku kne wt dlu plak?

Anonymous said...

Silap, bukan anin *anon.

=]

Anonymous said...

dh kamu yang suruh.

yang berkata mesti ke depan.


-tuanrumah-

Miss X said...

Hm. Saye juge merasekan saye ade masalah fengshui. Duk dengan sape2, habis semua barang rosak. Siap tanya betul-betul 'Aku ade bawak suwei ke weh?' Hish hish



Banyak benda yang kita rasa macam dah givap, tak semaju dan selaju orang lain, tapi selalu ingat jangan putus asa dari rahmat dan ampunan Allah.


Setiap orang akan dipermudahkan untuk tujuan penciptaannya

better aku anon je said...

AARRGHHH

siryes rase bende yang sameeeeee!!



*menyesal*

JOM BANTAI SEM 2 NEH BETOL2 JOOOMM!!

Anonymous said...

rasa nak komen.
tak kira apa pun peristiwa yg buat ent rasa pedih sgt tu,
kdg2 syaitan saja2 mempermainkan hati dan iman kita.buatkan kita mencari2 sebab untuk membiarkan sahaja diri kita jauh dari Allah.

'aku sedih igt bnda tu lah, aku jatuh sbb dia lah, aku kecewa dengan bnda nilah..etc"
kita pulak?asyik menyalah2kan peristiwa tu.inilah krja syaitn.brtepuk tangan dia.

Alhamdulillah,ent msih sdar apa yg brlaku trhadap diri ent. Mknanya hati masih lmbut dengan hidayah ALLAH.
Tapi jgn terus terusan biarkan diri ent lemah. Bangun smula dan biar syaitan itu yg terjelepuk dengan bngkitnya ent dgn smangat baru.

Allah yusahhil 3laik.

Akhyar said...

intonasi;
emm,yang merangkak lambat,tapi at least tangan dia lagi kuat,kot.haha~

terima kasih kerana mengingatkan saya akan hadis [x silapnya] tu..


yang rasa lebih baik anon.;
rmaia plak kawan.ehek..
tkpe2,sem depan berjaya,i'Allah.tp sbnrnya kita takleh cakap,'sem dpn ak nk brubah',sbb kita xtahu ap jdi sem dpn,dan ubah diri bukan macam ubah nasi goreng cina,ubah diri ni makan masa..'mulai skarang aku nak barubah,walau siket'.prubahan ap ntah,gebang je lebih,kot.


to anon;
tu lah kan,asyik kasi can kat setan je..humm..

terima kasih,moga Allah mudahkan. =)

better aku anon je said...

lah. sape suruh berubah sem depan, berubah la sekarang.

kite ade sem depan lah kan untuk kite mula prepare dari sekarang. ;)

Akhyar said...

better;

aiwah..

bangga dapat kawan macam kamu..huhu~

[sape ntah,tp takpelah]

wanzaimu said...

ramai dowh komen...

aku pun nak komen jugak.

Akhyar said...

zaimu kuruih!;

hah.ape yang enta komeng?

wanzaimu said...

kheri katang!!

aku malas komen katni...xmuat.

mu mari sini la nak sembang2 pun, lama xsembang2 kisah idop.hahah