Wednesday, January 12, 2011

lawa

aku tengok tarikh hari ni lawa.kena wat post neh.

alamak,ade 18 minit je lagi..adui3.

em,takde topik plak.

ok,topik ekspres. KAWEN! ni nasihat ana untuk enta..

kah3..

dah dua tiga abad berhenti borak pasal kawen,tetiba timbul balik,hasil soalan seorang musuh dalam selimut, ops, kawan yang akan balik Malaysia cuti ni. kalo dia baca, mungkin dapat isi. malam tu saya dah kecewakan dia.

eh, kejap saya kejap aku..dakpelah.

emm,macam bez jugak soalan yang aku terfikir dari soalan dia..sebab ape kena kawen?

adohai, maafla pak cik T, aku memang payah nak serius bab ni.. yang ni agak serius.

semalam, sengaja bukak topik pasal ni time makan pizza bucu, nak betulkan balik fikiran songsang.

soalan pertama,boleh tak berubah sebab perempuan. oh,apekah jawapannya? lama dipikirin, aku teringat kisah Nabi Yusuf dan 'imraatul aziz'. dan, pasal ghanimah. kenapa dalam perang Allah syariatkan harta rampasan perang/ghanimah, sedangkan jihad kena ikhlas, untuk Allah. em,same dengan kita taat pada ibu ayah, adekah kerana semata-mata kerana Allah, atau kerana kasih sayang kita pada mereka..

hah, malas nak jawab!

ok, sepatutnya kita kena fikir pasal kawen dulu bau boleh fikir pasal cinta. sebab cina selepas kawen. ergh, aku boleh muntah cakap soal ni.

begini. anggapla ini dari lagun hati. bagi aku....

jodoh ni takdir, pasangan ni rezeki. memang rezeki adalah takdir. setakat ulat dalam batu pun boleh makan, ni takkan kau yang nak kawen takleh? at least ulat tu bagus gak, dia hidup dalam batu. cuba dia hidup dalam tapewer, belum tentu dapat makan. tu pun,dia dapat makanan yang ade jelah. sape suh tak cari.

same gak ngan jodoh [bagi saya] adalah takdir dalam pilihan. kalau kita tunggu, maka dapat apa yang datang, tapi kalau usaha, dapat apa yang berjaya.kahkah. tapi kena betul cara.

aku masih percaya orang kawen dengan sebab tiba-tiba. kejadian tiba-tiba yang Allah rancang untuk dia.

- tiba-tiba seorang cikgu boleh teringat pasal adik ipar dia time borak dengan seorang bekas pelajar, padahal ramai je bekas pelajar lain yang selalu borak dengan dia. tapi kenapa time tu jugak dia teringat, dan tanya kekosongan pelajar tu.

- tiba-tiba seseorang terdetik nak poskan buku-buku kepada orang yang tidak pernah dia jumpa, tapi buku yang dia memang taknak baca.

- tiba-tiba seseorang boleh ada kesempatan datang ke airpot, tapi takde ruang nak jumpa, tapi 'terkarang' untuk berjumpa dengan keluarga orang yang ingin dijumpai.

- tiba-tiba dua orang boleh berkenalan dari blog dan ambil langkah serius untuk kawen walau masih muda.

- tiba-tiba ayah tanya pasal kawen.

nanti aku panjangkan lagi kisah-kisahnya.

hah,entah kisah ape yang direka ini.

tapi,mungkin 'tiba-tiba' ni banyak, dan bercabang. sila pilihla balik.

em,sedangkan kita tak tahu esok apejadi, inikan kawen yang bukan esok.

Tuhan lagi tahu bila kita kena kawen, dari kita yang rasa kita kena kawen.

Dia boleh bagi bini ekspres, kalau Dia nak. kalau kau nak pun Dia boleh bagi. tapi jangan lupa Dia paling tahu tentang waktu.

aku percaya kawen adalah dengan sebab bermisi. sebab Rasulullah ada misi pada tiap perkahwinan baginda.

aku juga percaya dengan isitilah kawen adalah solusi, sebab aku takapernah jumpa sesiapa yang menyesal dengan perkahwinan dia asalkan dia kahwin dengan ikhlas. [takperlu kot nak hurai ikhlas]

aku juga percaya lambat kawen boleh bahagia, sebab hidup bukan itu semata.

aku juga percaya kawen awal boleh bahagia, sebab itu dah jadi jalan dia.

hmm, tapi aku harap Allah tak jadikan aku kawen awal, sebab banyak lagi benda..banyakkk.

entahla dalam post ni ade solusi tak kawan, tapi aku rasa bersalah malam tu, dan aku minta maaf banyak-banyak. kalau kau betul-betul nak borak, kita borak dua orang, sebab aku takpernah nasihati akak-akak aku pasal kawen tengah duk ramai-ramai.tak keluar idea.jadi main-main. heh~

selamat stadi enek.

bai.

nah,hadiah! kah kah kah


#ops,dah lebih pukul 12. anggapla post ini ikut waktu UK.

6 comments:

Infiru said...

"sebab hidup bukan itu semata."

nice . :)

Aishah Nur Hakim said...

Zul,
ambil la gambar langit jordan waktu siang banyak-banyak. nak tengok


akak dah tak minat kat malam. malam terlalu misteri. akak penat.




senang kan kasih perempuan berubah.


ada kaitan atau tidak dengan tulisan kamu, masing-masing jawab dalam hati lah ya.


oh, selamat ke tanah inggeris nanti~ kirim anak kecik mata biru sorang!

Akhyar said...

syafiqah;
=)

k.aishah;
saya fikir kasih perempuan yang payah berubah..dan payah nak dapat..huaha.

skang saya letak gambar2 langit je kat blog gambar tu..

ukhti said...

slamat pngantin baru

Anonymous said...

Alhmdulillah, rasa blum perlu kawen skrg
hua
sirius banyak lagi perlu dicapai

Miss X said...

kawwweeen manjang