Friday, February 11, 2011

mesir

malas nak fikir tajuk, letak pendek-pendek je.

emm,mesti seronok kan, hosni dah turun, i'Allah akan jadi makin stabil [agaknya] dan kawan-kawan yang belajar kat mesir boleh sambung balik stadi sorang..

tertarik dengan post faisal tehrani, tentang persamaan tarikh dengan revolusi iran. wallahu a'lam..


post ni, hanya nak cerita secara ringkas tentang peristiwa penting tentang mesir, yang buatkan negara ni agak spesel kat timur tengah..

kita belek kitab sejarah, cuba baca kisah Saidina Uthman. lihat, golongan mane yang turut memberontak pada zaman tu? salah satunya dari mesir. nak tahu lebih kanjut, baca sediri. kah kah.

lihat zaman abbasiyyah, negara fatimiyyah mesir antara 'negara kecil' terawal yang menuntut autonomi dan perlepasan dari kekhalifan abbasiyyah, dengan menubuhkan sebuah khilafah syi'ie.

lihat pada zaman akhir abbasiyyah,selepas baghdad hancur dipijak mongol. semua wilayah-wilayah islam lain akan berkerjasama ataupun mengalah dengan mongol melainkan mesir, dan mereka ambil keputusan untuk lawan mongol. lalu, mereka jadi kaum pertama yang pernah kalahkan mongol secara pukal selepas era kebangkitan gengis khan. silalah belek sediri kisah Sultan Muzaffar Saifuddin Qutuz, seorang raja yang bukan berdarah raja, tapi berhati pembela agama. Syeikh Al-Qardhawi pernah puji S. Qutuz dalam muqaddimah buku beliau. bukan ca;ang-calang jasa tu.

lihat zaman uthmaniyyah. mesir adalah wilayah terakhir yang sultan uthmaniyyah takluk sebelum uthmaniyyah isytihar gelaran 'khalifah' untuk sultan-sultan mereka.

pada zaman akhir abbasiyyah, mesir antara negara terawal yang memberontak untuk berlepas diri dari penguasaan turki uthmaniyyah.

pada zaman moden pra kebangkitan israel, mesir adalah satunya-satunya negara yang berjaya kalahkan israel [pada zaman itu] dalam peristiwa yom kippur. hah, boleh google jugak..


so, rakyat mesir ni memang jenis 'darah merah pekat' kot.



#xde gambar la nak letak. nak tengok gambar, pergi kat link ni.. iramawarna


'saya turut memilih untuk berdakwah dengan lensa.'

3 comments:

muSafir said...

lecturer sy ada cakap, tanda2 akhir zaman i2 apabila negara2 Arab mengalami revolusi @ kebangkitan, cuba lihat... after, Tunisia, Egypt, kemudian???..
dan kemuncaknya apabila berlaku kebangkitan di Mekah, pada musim haji, dan ketika itulah seorang pemimpin dari kalangan muslimin yang akan dilantik menjadi ketua, dan itulah dia Imam Mahdi...

*err berdakwah dgn lensa? sy sokong... =)

zakzik said...

oo...awak tu.

x royak kat saya pom pasal iramawarna.

Akhyar said...

musafir;
lama x nampak! huhu. alhamdulillah,hidup lagi waknye..hehe.

em,betul jugak kan,isy,kat joden ni cuak2 la plak.takpe,cool..

em,bez bermain lensa, sebagai hiburan mata. dari mata turun ke hati.


zakzik;
saya segang dengang awok siqoh sangak..weh,sape ni?