Monday, February 28, 2011

Mencari Tertib 2

dari sini.


************************


Zaim tersedar dari lelap di atas buku Dental Anatomy di atas meja stadi di dalam bilik pada waktu tengahari. Bunyi 'buzz!!' YM mengejutnya. Ya, bunyi itu yang mengejutnya. Bukan bunyi lagu Toxicity S.O.A.D dari laptop yang mengejutnya. Bukan bunyi burung. Semua tu bukan. Bunyi 'buzz!!' itu yang mengejutnya! (saya yakin!)




BUZZ!

BUZZ!

Assalamu'alaikum, zaim.

Enta sibok ke skang?

BUZZ!


Wardah has signed out. (14/6/2010  1:43 AM)




"Jarang dia buzz aku. Hal penting agaknya. Nanti-nantilah, aku nak solat zohor dulu. Aku kan siqoh. Hari ni Rabu, kelas pukul 3.15 petang. Nak ke kelas dah habis sejam. Huh! Kena awal!"

Zaim bergerak ke tandas dan mengusung bersamanya kain tuala, set of shaver with cream dan henset nokia express music. Dia suka mendengar nasyid sambil mandi sejak dari tingkatan dua. Kalau dulu dia selalu menikmati alunan lagu dari senior-senior maahupun junior di asrama. Sejak bermastautin di Jordan, dia merindui kemerduan itu.

Pada jam ditangannya, jarum pendek sudah tiba di nombor dua.

Seusai mandi dan solat, dia bersiap dan bergegas ke Jami'ah (university). Jam 2.20 petang. Berjalan kaki 3 minit dari rumah ke jalan besar. Menanti koster (bas kecil) 5 minit. Menaiki koster ke Mujamma' (perhentian bas) Syeikh Khalil 10 minit. Menaiki bas ke jami'ah 23 minit. Jam 3.03 minit Zaim dan tiba di pintu gerbang jami'ah. Berlari-lari anak ke dewan lecture 10 minit.


"Yes! Aku masih awal 2 minit."


Di hadapan dewan. Disapa pelajar arab, bersalam, bergelak, berundur diri.

Di dalam dewan. Menyapa pelajar melayu, bercerita.


"Wei, Das, ape cerita?", soal Zaim pada sahabatnya, Sadas.

"Cerita ape?", Sadas bertanya balik.

"Cerita yang tergantung semalam."

"Owhhhh!"

Dari jauh, seorang lelaki botak, eh silap, hampir botak datang.

"Nak dengar, nak dengar..."


Lelaki tadi adalah Cholak (nama samaran).

Sadas mula bercerita.


"Aku bukan ape, aku memang serius. Tapi mak aku tak kasi. Ayah dah bagi lampu hijau. Adik-adik dah angkat sepanduk. Tinggal mak aje. Takpelah, takkan lari jodoh dikejar."

"Owhhh, sedih sedih." - Zaim dan Cholak.

"Aku pun ade cerita!" - Zaim.

"Ape?!" - Sadas dan Cholak.


Lekcerer masuk dan memberi salam. Pelajar duduk dan diam.



bersambung....




#hahahahaha,saje merapu sebelum stadi.nantilah baiki dan tambah.

2 comments:

chemu said...

terkesan dengan beberapa nama watak.heh

Akhyar said...

ye lah boh weh! nok ngenak mu jh bena.