Sunday, December 4, 2011

singkat

kesimpulannya, hargailah setiap orang selagi kita oleh hargai dengan jasad, dan melihat dia/mereka gembira. kalau tak berdepan pun, calling calling ke kan. janganlah ada yang lupa lama-lama nak call mak ayah kalau duk over sea ni.

bagi yang tak tahu, seorang sahabat kami, ilham ellani (dipanggil lan) meninggal sebab AML, sejenis leukemia. sayunya tak terkata, sampai kebanyakannya diam, dan menangis sendiri. kat rumah petang tadi, sebelum ke hospital, terdengar esak-esak. aku diam dalam hirom, merenung dalam. terkejut.

sahabat seusrah time first year. paling rapat dengan dia time ni lah. sekarang mungkin sebab pindah dah jarang sikit nak jumpa. agaknya sebab layanan dia dengan anggapan baik kat sume orang buat mudah sangat nak rapat dengan dia.

teringat hari rabu malam khamis, bergelak-gelak. siap sempat bergurau pasal pendarahan kat kepala dia lagi, nak kata positifnya anggapan apa akan jadi kat dia. dia pun gelak sama. cuma akhir-akhir pertemuan kami dia sakit lebih sikit kat kepala, abu gi usap kepala, sambil baca doa, ulya gi cari doktor, kheri pandang dari jauh, aku bersandar kat dinding sebelah abu. masing-masing dengan doa, dan memandang dengan sayu dan 'positif'. agaknya tu yang paling termampu kami tolong malam tu.

paginya dapat prognosis leukemia. ziarah pagi kejap je, sebab doktor suh isolate.dua tiga hari ni duk stadi ngan abu dan ozi (member serumah), kalau ada tersebut pasal lan, terus 'pangkah' dengan anggapan positif. 'insya-Allah takde pape.'

petang tadi dapat berita yang takleh nak caya. lepas pegi hospital dan tengok sendiri, 'betul la keri, dia dah takde' - bisik dalam hati.

innalillah wa inna ilaihi raji'un. ni kematian keempat orang yang saya rapat sebab kanser. semuanya datang dengan tiba-tiba dan ambil dengan tiba-tiba.

moga Allah jaga kesihatan kita.

dan, paling kurang, kita semua masih se-Irbid. dahla, jangan 'gaduh-gaduh' dah. senyum je. lepak je. kita tak tahu bila kita, atau dia akan dijemput juga.


sahabat ni meninggal sebagai seorang bakal doktor, dalam kalangan kawan yang doktor, dalam rawatan doktor dalam doa-doa bakal-bakal ustaz.

seolah-olahnya, kita takdapat nak ubah bila kita akan mati, kita dapat ubah bagaimana kita nak mati.


Sallamtak/tik.


"Ya Allah, matikanlah kami dengan mati (pengakhiran) yang baik, jangan Engkau matikan kami dengan mati (pengakhiran) yang buruk."




2 comments:

Yuyun said...

al-fatihah buat mereka yg telah kembali padaNYA

Akhyar said...

Innalillah