Wednesday, December 21, 2011

umur

dikatakan umur sama dengan hidup. sebab, ada mula dan ada akhir. tapi, betul ke hidup ada akhir? ke mati dikira rehat bagi hidup. kalau nak cerita pasal hidup selepas mati, ia tidak ber-umur, sebab dah tiada akhir. eh, bukan ke ada kehidupan di alam alam barzakh? tu bukan kehidupan dalam 'mati'?


********


setiap yang ada mula mesti ada umur, maknanya ada akhir, ada mati. tak kiralah manusia ke, batu ke. kalau perasaan? matang, masa kecik-kecik takreti, bila tua sangat jadi nyanyuk mungkin. itulah umur bagi matang. cinta, ade je umur dia, tapi ada kemungkinan untuk bersambung, insya Allah. eh, malas la nak sembang bab ni.takcukup umur. haa, perasaan pun ada umur jugak!

bila fikir-fikir balik, banyak benda 'bodoh' kita 'ter'buat dalam period umur kehidupan ni kan. 'ter' laa sangat, kaannn..

tertumpah air milo atas laptop. terduduk atas ipad member. ter'lalu' di hadapan tv member tengah main fifa tengah nak gol. terlanggar dinding kaca kat JUST. terbaling samsung s ii pagi-pagi lepas bangun tidur. terbuang kad yang ada nombor telefon orang penting. tertarik earphone sampai putus. tersangkut tali beg kat tombol pintu. terhantuk bumbung bas. terponteng kelas. ter takstadi untuk exam. eh eh, banyak pulak 'ter' dia. bukan saya buat semua pun yang dinyatakan kat sini. umum ni umum.

tapi macam nilah, masa depan entah ape lagi yang 'ter' akan dibuat.

yang part malam, lalu depan member tengah main fifa dengan penuh serius tengah nak gol tu memang saya buat.

"dem shit bodoh, pesal ko lalu depan aku?!!!! kalau tak dah gol!!! ko ingat mudah ke nak score dengan mamat ni!!!! bodohlaa!!!" 

agak rasa macam berdosa besar, rasa nak kuar rumah jalan sorang-sorang tepi jalan sampai pagi je. gol game xbox je pon. ptui!! [nak ludah jugak]  wei, lapan ratus kali pun boleh nak main game tu, banyak lagi peluang untuk gol kot.

tapi [lagi], "such respect is much appreciated." sape tahu apa yang si A ni sensitif, yang si B ni sensitif. C, D, K, Y. ramai lagi orang untuk diperhati. paling kurang yang dekat-dekat, atau yang ditakdirkan dekat, takkan takleh nak faham kan. tak pasal-pasal sebab benda 'bodoh' tadi ada orang kena marah.

kesian yang kena 'marah'.

"oh Tuhan, bodohnya aku!! kenapa terbuat macam ni??" 


"sobs, kena marah."


"taktaw pulak dia terasa.... =.=" - sambil kuis-kuis kaki kat tanah


"0.o"

serba-salah bermaharajalela.

serba-salah pun ada umur, suatu masa matilah ia. marah pun ada umur.

bersyukur kan adanya umur, kita tak perlu takut lebih-lebih.


aduhai, siapa tahu apa aku rasa, apa dia rasa. lebih 'tepat', apa yang kau rasa?

wallahu a'lam. --> dikembalikan persandaran kepada Tuhan.

dalam perjalanan umur, agaknya banyak hal-hal sebegini, lagi-lagi di umur ini. betullah kan, lebih baik tersalah ampun daripada tersilap hukum [ke terbalik ayat dia?]...



kepada yang baca sampai habis, maafla kalau melalut. paling penting, "saya minta maaf andai pernah 'ter' buat benda 'bodoh' atau 'disrespecting' awak. terima kasih!    =)"


paling akhir, kita pandang atas, senyum dan berkata dalam hati, "terima kasih Allah kerana masih bagi ruang kepada aku."

kalau manusia?



sekiang.




walau jalannya lurus, tapi bumi ni bulat adik oi!


2 comments:

Nurul Afiqah Fuzai said...

"bila tua sangat jadi nyanyuk mungkin."

ok part ni aku terasa. =.='

Infiru said...

Umur adalah masa, dan masa itu adalah makhluk Tuhan.

Habis dunia, habislah masa. Maka di yaumul hisab nanti tiada definisi tentang masa, kerana ianya untuk selamanya kan?

nice rant, buat diri yang alpa, semuanya akan kembali pada Tuhan.

may Allah bless.