Tuesday, April 24, 2012

Bruxels: kenang-kenangan kecil


amat lambat aku post tentang jalan-jalan cuti lepas.

ini mengenai Brussels, ibu negara Belgium. Kedudukannya kat belah utara Perancis. Banyak menerima pengaruh Perancis. Dikatakan sebgai 'ibu kota' EU, mungkin sebab negara ni selalu jadi tuan rumah untuk conference yang melibat EU.

bertolak dari Amman dengan easyjet, sampai di London. Tiket train kami 'hangus' sebab kami beli online guna kad bank orang lain. katanya boleh tuntut balik. alhamdulillah pagi time tu ada promosi, 'beli 2 tiket dengan haga 1 tiket'. Sampai kat stesen train yang satu lagi, tengok cam sunyi. takkan ni stesen nak ke paris.. tanya-tanya, rupanya kena naik bas pulak, dan kami tak beli pun tiket bas. *noob sangat dengan benda moden* Terserempak dengan akhwat junior kat yang tengah bingung-bingung jugak, hendak ke paris juga. Katanya nak  cari bas untuk ke stesen 'london-paris', dengan tiket yang mereka dah beli. kami ajak jalan sekali padahal kami takde tiket. jumpa seorang pak cik bangla, sembang tanya tiket. katanya bas tu baru bertolak. *oke, tahniah!*

tapi, 'saya nak call member saya datang'. member dia driver bas juga, tapi waktu lain. mungkin sebab awal pagi, peraturan kurang strict. kami tanya tentang harga tiket, dia kata 'takpelah, nati saya cakap kat member saya tu, korang naik free je'. wahaha. alhamdulah, tapi akhawat tak puas hati mereka rugi 4 5 pound.


***

sampai di Brussels, cari hotel, layan tenet. *apekehambargitraveltapilayantenetdalambilik*

lepas aku paksa-paksa, akhirnya budak-budak ni setuju nak keluar jalan-jalan tengah malam. kami menikmati suasa romantis di Brussels. haha..

beli coklat 3 kotak, satu untuk diri sendiri, satu untuk budak rumah. satu lagi aku simpan taktaw nak kasi kat sape. abu suh kasi kat seseorang tapi aku taknak kasi. wahaha.

esoknya aku buat kerja 'gila'. tengah takde duit, aku cari kedai kamera, beli lens antara paling mahal. puas hati.

jalan-jalan sehari kat bandar Brussels, sampai sempat tidur di taman sekejap, sambung jalan-jalan sampai taktaw dah nak pergi mana.

yang menarik di sini.

- suasana yang tenang
- mak cik pak cik yang dah tua tapi masih beromantis di taman-taman
- waffle yang sedap
- berbilang bangsa (perancis, jerman, belanda)
- tempat menarik yang kurang menarik [?] hah.


sekitar Brussels.





















Patung Manneken Pis; simbolik dengan masyarakat Brussels.
dia ada baju-baju berbeza ikut hari-hari tertentu



































atomium. berjam-jam lepak sini dalam sejuk-sejuk.





















buku yang menemani perjalanan.
*buku pasal sepanyol tertinggal kat rumah*



ruang solat (chapel) di airport Brussels



ke Milan.






* kenangan kecil kami.

- k.e, yon, abu, mukmin -



1 comment:

epoxide said...

jelesnye tgk anda`2.. boley merantau ^^