Thursday, April 28, 2011

kisah mereka

agaknya, berita sedih yang paling bnyak meneiti bibir maanusia-manusia yang sejalaan dengan aku adalah kisah perng jamal.

jika 4 kali aku baca kisah tu, 4 kali aku boleh nangis.

"agaknya, sebab aku semakin menjauhi sejarah kerana aku terlalu sedih dengan air mata dan darah yang menghiasi tiap tapak perjalanan sejarah. agaknya, aku ingin berhenti menangis."

-anonymous-




awak nak cakap lebih-lbih, apa awak tahu tentang mereka?!!


"Sesungguhnya Allah telah membesihkan darah-darah mereka dari pedang-pedang mereka. Baiknya kita bersihkanlh lidah-lidah kita dari kisah-kisah mereka."

-mafhum kata-kata Sultan Umar bin Abdul Aziz-




#kenapa aku wat nama blog ni naskhah lama? sebab ianya sejarah.
tapi aku masih jauh dari layak bercerita tentangnya.


2 comments:

Izzati Hashim said...

kelmarin adalah sejarah. kenangan yg tak blh nak kembali semula.

sejarah la tu -.-



p/s : menarik nama blog ni. tak pernah terpk pun sblm ni. kreatif :D

Anonymous said...

pesan seorang ustaz:

bila membaca sejarah para sahabat, sucikan hati dan baikkan sangka. lebih lebih lagi yang melibatkan banyak riwayat.

beza kita dan 'mereka'; kita membaca untuk mengambil ibrah, 'mereka' membaca untuk melayan emosi.