Saturday, March 26, 2011

hikmah I

"dakwah ni bukan apa yang kita ingin lihat hasilnya kejap lagi. tapi mungkin esok, bulan depan, 2 tahun lagi, bahkan akhir usia."

nasihat dari murabbi, dari Malaysia lagi. em, kenapa ye? sebab hikmah ni bersifat malu, 'taknak mengaku'.

dan Allah menciptakan setiap perkara dengan sebab.

hidup
mati
cinta
rasa
malas
benci
marah
mengantuk
kelas
dompet
nyamuk
sampah


juga, Allah takpernah jadikan satu itu sia-sia, melainkan ia disiakan manusia. eh,aku manusia jugak.

hah budak dentists, kamu ingat tentang tentang anatomi kepala dan tengkuk. tahu tentang istilah lateral (ke tepi/luar) dan medial (ke tengah/dalam).

ingat tentang tiga ligament (urat penyambung) antara rahang dan tengkorak kepala?

di mana tempatnya? di tepi bukan. lateral. bahkan hanya lateral. sebab tiap pergerakan 'batang' rahang kiri satu arah akan diikuti secara automatik oleh 'batang' rahang kanan.

maka, tak perlu kepada ligament medial.

kalau yang budak bukan dentist takleh faham. bayangkan depan anda ada satu topi keledar dengan punutup dagu. topi keledar tu pulak ada bahagian tali yang sambung tempat dagu dan topi kat bahagian kiri dan kanan. macam biaselah,takkan takleh faham kot. er, tapi, pada tiap bahagian tali tu, (kiri dan kanan) ada dua tali lagi (yang menyambung dari topi ke tempat dagu), dari belah dalam topi dan luar topi. maknanya, kanan dua tali, kiri dua tali. selalu topi keledar satu tali je dari dalam kan.

lebih kurang tengkorak, hanya satu kumpulam ligament dari belah luar (lateral). sebab ia dah cukup untuk gerakkan rahang. kenapa Allah tak letak satu ligament kat belah dalam (medial), lagi kukuh?

sebab Allah takkan ciptakan walaupun satu makhluk yang sia-sia dan tiada funsi, meskipun Allah Maha Pencipta. Allah takkan membazir mencipta sesuatu tanpa fungsi.

lebih-lebih lagi manusia. aku dan kamu...


#aduhai,letih fikir analogi. takpelah, nak save fakta ni, naka baca lain kali. untuk sentiasa ingat, Allah mencipta kamu, kerana dirimu begitu berharga. etlis ada harga la.

moga mudahlah untuk semua yang ingin berangkat, walau ke mana.

1 comment:

Faaein Himura said...

setiap yang dijadikan-Nya pasti ada hikmah-Nya!.. menghargailah apa yang ada...