Tuesday, March 29, 2011

raikan rasa

dulu pernah ada seorang kenalan bertanya pendapat, bila dia dilamar oleh seorang university-mate. soalan pertama saya tanya kat dia,

'betul ke ko takde perasaan kat dia tu?'

'takde?'

dan saya sambung lagi, lebih kurang.

'orang lain?'

'takde!'


'pastu, ape ko nak buat?'

'nak tolak. taknak fikir lagi isu ni.'


'tolaklah. ape payah.'

'dah, tapi dia taknak dengar, tu tanya pendapat ni.'


'kalau dah betul taknak, memang betul taknak, buat cara taknak. rai perasaan taknak ko tu. mungkin ade yang cakap suruh terima, tapi pendapat aku, takyah! rai je perasaan taknak ko tu. orang yang lamar ko tu dah rai perasaan nak dia, taksalah ko nak rai perasaan taknak ko pulak. tapi, sebagaimana [skema gile] dia bertanya dengan baik, kena tolak dengan baik. kalau taknak dengar jugak, bagi jelah apa-apa pun, tapi jangan bagi harapan, melainkan memang nakkan harapan. bla bla bla bla bla bla.....[peh,macam kaunselor habis]'

alhamdulillah, masalah selesai selepas bermacam penolakan. haha. maafla boh, kawe tulih benda ni. keh.


hem, raikan perasaan.

selalunya kita fikir sabar adalah menerima seadanya biarkan ia padahal Allah ciptakan perasaan yang turut ada hak. tapi tiap hak ada hierarki dia sediri, masa tu lah kena tengok, perasaan kita tu pada hierarki ke berapa, baru dia layak 'diketengahkan' kepada alam sekitar.

saya banyak rai perasaan dengan tindakan, geram dengan memarah, serabut dengan lari, dan macam-macam. ok la saya tahu semua tu salah, nak berubah la ni. tanya budak rumah tak caye. rai biar ada pagar, ye dak.

dulu, time first exam anatomy, saya fail. sayaa 'rai' denga berkurung dalam bilik sambil main kamera dalam gelap. haha. sadis gile bunyi. ntahla tindakan tu waras ke tak.

semalam, bila nasib yang hampir sama dalam oral histo, saya 'rai' lagi. balik rumah, sia-siakan masa depan laptop, bukak semua/kebanyakan lagu pasal jiwang yang ada dalam laptop, dengar sampai tidur, dan tak habiskan kuota bacaan quran untuk semalam. juga tak siapkan kerja. juga tak stadi. juga tak bla bla bla bla. orang kampung saya guna istilah 'mecok'. saya pun taktaw ape maksud mecok dalam bahasa baku.

dan pagi tadi, bila saya bangun tidur, terdetik 'alhamdulillah aku hidup lagi, macamane kalau aku mati semalam..'.


hanya kita tahu macamane kita dengan Tuhan. kebanyakan risiko tu ada harganya.

rak rai jiwa pun, sebab exam semalam terok, jangan sampai lupa esok ada exam. pool pon pool jugak, walaupun semalam tak jadi. ceh. nak rai pun, jangan sampai ..............


bernafaslah, takkan nak biarkan lalang tumbuh depan rumah semata-mata nak lihat tumbuhan menghijau.

bai.




time exam la nak bukak sume sume lagu lama. pali la ajar ni.haha.

7 comments:

Unknown said...

kahkahkah.

Ayin said...

raikan perasaan dengan batasan iman.
susah,tapi x mustahil.
sebelum tarbiyatul aulad,tarbiyatul qalb perlu lepas dulu.

Akhyar said...

hazen;
ape gelak2?

ciput;
mcm yg tlis post ni x beriman plak.huh~

em,tula yg dimaksudkan pagar kt ats tu. tpi lupa utk ltk kalimah iman.

terim kasih!

Anonymous said...

mashaAllah
like komen ciput! =)

Akhyar said...

anon;
a'ah. stju2.

Ayin said...

x perasan pulak xdi..
bukanla penulis x beriman =.=
cumanya,pernah melalui sendiri satu situasi
yang perlu memilih
antara meraikan orang dan meraikan orang dengan batasan iman.
sukar tu.
nampak je mudah,
orang yang pandang pun senang cakap,
xpi beban atas orang yang buat.
kalau ada keimanan yang mantap,,lepaslah mungkin insyaAllah.
tapi nak katenye,aku sendiri tewas dalam memilih.
moga kita sentiasa ada usaha untuk mantapkan iman,supaya mampu memilih dalam merai juga.

Akhyar said...

ok. xde apelah. gura jh boh.